در ثبت شرکت سهام بی نام بهتر است یا بانام ؟

طبق ماده 24 لایحه اصلاحی : ” سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده ی میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد…”  بنابراین ، هر سهم معلوم می کند که نسبت به کل سرمایه ، صاحب آن تا چه اندازه ای می تواند در اداره امور شرکت ، از طریق حضور در مجامع عمومی و ابراز رای، مشارکت داشته باشد. همچنین ، چه مقدار از منافع حاصل از فعالیت شرکت ، به او تعلق دارد و در برابر شرکت ، اگر همه مبلغ سهم را نپرداخته باشد، چه میزان تعهد مالی خواهد داشت. سهم ممکن است بانام یا بی نام باشد. در ذیل ، ضمن توضیح کامل راجع به سهام بانام و بی نام ، به پاسخ این سوال اصلی می پردازیم که در ثبت شرکت ، سهام بی نام بهتر است یا بانام . شایان ذکر است شما عزیزان ، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. همکاران ما در این مرکز، با سال ها تجربه ی موفق ، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

  • سهم بانام و سهم بی نام
     

الف ) سهم بانام سهمی است که بر مالکیت شخص معینی دلالت می کند و نام و مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم و در دفتر ثبت سهام شرکت درج می گردد و در موارد ذیل صدور سهام بانام الزامی است : _ مادامی که تمام مبلغ اسمی هر سهم بی نام پرداخت نشده باشد. _ سهامی که مدیران شرکت به عنوان وثیقه می سپارند و تا خاتمه مفاصا حساب دوره تصدی مدیران ، غیر قابل انتقال می باشد. _ سهام محجورین و صغار به منظور حمایت از حقوق آن ها . _ سهام بانام و هرگونه نقل و انتقال آن ها باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد والا فاقد اعتبار قانونی برای شرکت و اشخاص ثالث خواهد بود. در صورتی که قسمتی از مبلغ اسمی سهم بانام پرداخت نشود، منتقل الیه قایم مقام ناقل خواهد بود.

ب) سهم بی نام سهمی است که نام دارنده در آن درج نمی شود و به صورت سند در وجه حامل تنظیم و دارنده آن مالک شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت گردد. این سهم به راحتی قابل نقل و انتقال بوده و انتقال مالکیت با قبض و اقباض ( تحویل دادن و تحویل گرفتن است ) تحقق می یابد. این نوع سهام از حیث صلاحیت محاکم در حکم اموال منقول است و باید به دادگاه محلی رجوع شود. اثر حقوقی مربوط به سهام بانام و بی نام در کیفیت انتقال آن است

اول ) انتقال سهم بی نام. همان طور که گفته شد سهم بی نام در حکم اسناد در وجه حامل است مثل چک ، سفته و برات در وجه حامل. این گونه اسناد از نظر مالکیت مثل اسکناس هستند یعنی نزد هر کسی یافت شود متعلق به همان شخص محسوب می شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود ( مثلاَ ثابت شود که سند مفقود یا سرقت شده و یا به وسایل دیگری مثل کلاهبرداری به دست دیگری افتاده است ) . مادام که تمام قیمت اسمی سهام پرداخت نشده صدور سهم بی نام و گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به صاحبان این گونه سهام مادام که تمام قیمت اسمی آن پرداخت نشده فقط می توان گواهینامه موقت بانام داد . ( ماده 30 ) انتقال گواهینامه موقت بانام قبل از پرداخت تمام قیمت اسمی سهم ، بلامانع است ولی در این صورت از نظر تعهدات مربوط به پرداخت مبلغ باقیمانده انتقال گیرنده جانشین انتقال دهنده خواهد شد. ( ماده 34 )همان طور که گذشت ، انتقال سهم بی نام به قبض و اقباض است و نیاز به ثبت انتقال در دفتر سهام نیست.

دوم ) انتقال سهم بانام. انتقال سهام بانام ، بر عکس، مستلزم ثبت در دفتر ثبت سهام شرکت است و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر مزبور امضا کند. در صورتی که تمامی مبلغ اسمی سهم پرداخت نشده باشد ، نشانی کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید و به امضای انتقال گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او رسیده و از نظر اجرای تعهدات ناشی از نقل و انتقالات سهم معتبر خواهد بود. ضمناَ باید یادآوری کرد که برخلاف سایر شرکت ها که نقل و انتقال سهام منوط به موافقت تمام یا بعضی از شرکاست، در شرکت های سهامی عام اصولاَ نقل و انتقال سهام ، اعم از بی نام مجاز است و طبق ماده 41 لایحه اصلاحی نمی تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام باشد ولی در شرکت های سهامی خاص، با توجه به مفهوم مخالف ماده مزبور ، نقل و انتقال سهام می تواند به موافقت مقامات مزبور باشد.

  • در ثبت شرکت سهام بی نام بهتر است یا بانام ؟
 

حال سوال این است کدامیک از این دو سهام در ثبت شرکت مناسب تر است ؟ با توجه به دلایلی که در ذیل گفته خواهد شد ، سهام با نام مناسب تر است.

1. از لحاظ امنیتی سهام بانام بهتر است.

توضیح آنکه ، سرقت و یا مفقود شدن سهام بی نام و همچنین خیانت در امانت امین و وکیل نسبت به سهام بی نام که به آن ها سپرده شده ، خطر بزرگی برای صاحب آن محسوب می شود ، زیرا بی نام بودن سهم مانع شناسایی دارنده اصلی می شود و سارق و یا یابنده به آسانی می تواند سهم مزبور را در بازار بورس و یا خارج از آن به اشخاص دیگر بفروشد و خریدار نیز حق دارد به تصرف خود به عنوان مالکیت استناد نماید. در حالی که در سهام بانام ، در هنگام سرقت یا مفقود شدن یا جعل امکان اثبات ادعا راحت تر است.

2. از طریق سهام بانام خواهید توانست هویت همه صاحبان سهام را بشناسید و بهتر بتوانید بر توزیع سهام های شرکت خود نظارت کنید. همان طور که اشاره شد، در سهم بانام ، اسم و مشخصات صاحب سهم روی ورقه سهم قید می گردد. افزون برآن ، نام و مشخصات صاحب سهم در دفتری که به نام ” دفتر ثبت سهام ” نزد شرکت موجود است ، به همراه شماره سهم نوشته می شود.چنانچه می خواهید شرکتی ثبت کنید که نیاز به رابطه ی مداوم با سهام داران دارد ، بهتر است سهام خود را بانام قرار دهید. بدین ترتیب، کنترل شرکت بر سهامداران راحت می شود.

 ثبت شرکت همراز، ارائه دهنده ی مطمئن ترین خدمات ثبتی با آمادگی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در سراسر کشور؛  تلفن تماس 41682000-021

ورود و خروج شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود
نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید