اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست؟

تمامی انواع شرکت‌هایی که در قانون تجارت از آن‌ها نام برده شده است، برای شروع فعالیت باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. در واقع صاحبان انواع شرکت‌های هفت‌گانه پس از ثبت شرکت باید به اداره دارایی مراجعه کنند. این کار برای دریافت پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری صورت می‌گیرد. با وجود این، گاهی در حین انجام کارها موانعی به وجود می‌آید. یکی از این موانع این است که افراد پس از اتمام فرایند ثبت شرکت، برای دریافت پرونده مالیاتی و تعیین حوزه مالیاتی اقدامی انجام نمی‌دهند. از سوی دیگر، ممکن است شرکت پس از انجام امور ثبتی، به دلایل گوناگون از انجام فعالیت خودداری کند. به این شرکت‌ها «شرکت‌های بدون فعالیت» گفته می‌شود. شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به عنوان مصارف شخصی صاحبان خود. به عبارت دیگر، عدم فعالیت شرکت به این معنی است که هیچ فعالیتی در این شرکت انجام نمی‌گیرد و هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد. در این شرایط، تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است.

 

اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

پس از ثبت شرکت، مشخصات صاحبان آن از طریق اداره ثبت شرکت‌ها به اداره دارایی گزارش می‌شود. در صورت عدم فعالیت شرکت شما، می‌توانید با رعایت اصول کلی زیر که به اختصار بیان شده‌اند مشمول جریمه مالیاتی نشوید:

۱. بر اساس ماده ۱۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم، ادارات ثبت مکلف هستند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکت‌ها و موسساتی را که در طول ماه به ثبت می‌رسند و تغییراتی را که در شرکت‌ها و مؤسسات موجود به وجود می‌آیند به همراه نام اشخاص حقیقی یا حقوقی‌ای که دفتر قانونی به ثبت رسانده‌اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت‌شده و شماره‌های آنها به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال کنند. باید توجه داشت که مراتب امر، از زمان ثبت تا زمانی که شرکت فاقد فعالیت بوده است، باید طی نامه‌ای کتبی در سربرگ شرکت و با مهر و امضا به این واحد مالیاتی اطلاع داده شود.

۲. خرید هر گونه اموال و اثاثیه و تجهیزات در سال مورد نظر جزو خرید شرکت محسوب می‌شود و قابل رهگیری است.

۳. برای اعلام عدم فعالیت شرکت، تصمیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است. پس هر سال دفاتر مالی شرکت را حتماً در مهلت مقرر تهیه نمایید.

۴. پلمپ دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت است. به این معنا که بابت هر سال مالی، حتی در صورت نداشتن فعالیت، باید دفاتر قانونی پلمپ شود.

۵. صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و آنها نیز باید عدم فعالیت خود را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.

۶. مراقب حساب بانکی شرکت خود باشید. فعالیت حساب بانکی به منزلۀ فعالیت شرکت است. البته کارمزدهای اندکی که معمولاً بانک‌ها به صورت اتوماتیک و بدون اعلام به مشتری انجام می‌دهند، مشمول این موضوع نمی‌شود و ناگزیر است. با این حال، این موارد نیز باید بسیار محدود باشند.

توجه به این نکته بسیار ضروری است که اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل‌قبول است و نمی‌توان این کار را برای آینده انجام داد.

شرکت‌های ثبت‌شدۀ بدون فعالیت چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما در هر مرحله‌ای به هر دلیلی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد، باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت خود را فوراً تکمیل کند. در حقیقت، شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید اقداماتی انجام دهند. اقداماتی که برای تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت باید انجام دهید عبارت‌اند از:

۱. شرکت‌های بدون فعالیت ملزم به تهیه دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هستند.

۲. نامه عدم فعالیت شرکت‌های بدون فعالیت (در سربرگ رسمی شرکت و با مهر و امضا) باید در ابتدای چهار ماه سال مالی اعطا شود. در صورت عدم تحویل در موعد مقرر، جریمه مالیاتی به شرکت تعلق می‌گیرد.

۳. اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده به صورت صفر نیز باید در مهلت مقرر تحویل داده شوند.

۴. عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی قبل است. بنابراین نمی‌توان برای سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت کرد.

۵. در صورت عدم فعالیت شرکت، هر گونه خرید و فروش توسط اعضا ممنوع است. توجه به این نکته ضروری است که حتی خریدهای شخصی در این زمینه نیز به عنوان فعالیت شرکت محاسبه می‌شود.

۶. برای اعلام عدم فعالیت شرکت هر بار در هر سال مالی باید اقدام کرد. به عبارت دیگر، یک بار اعلام عدم فعالیت شرکت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند.

۷. اگر زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت منحل خواهد شد.

۸. بدون تشکیل پرونده مالیاتی یا دارایی نمی‌توانید نامه عدم فعالیت تنظیم کنید.

۹. اگر فاکتور خرید و فروشی در تضاد با مدارک ارائه‌شده توسط شرکت‌های بدون فعالیت به اداره مالیاتی ارائه شود، این شرکت‌ها مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند.

۱۰. اگر شرکتی در اساسنامه خود آورده نقدی دارد، حتماً باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.

مالیات شرکت‌هایی که فعالیت ندارند چگونه محاسبه می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید، مالیات بر درآمد صورت می‌گیرد. ثبت شرکت‌ها عموماً برای انجام فعالیت‌های تجاری است. بنابراین شرکت‌ها از زمان تاسیس مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. حال اگر شرکتی فعالیت اقتصادی نداشته باشد، باید عدم فعالیت شرکت را به حوزه مالیاتی خود اطلاع دهد تا مشمول مالیات نشود. تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت از دید قانون الزامی است. برخی تصور می‌کنند تا زمانی که در اداره مالیات تشکیل پرونده دارایی نداده‌اند مشمول مالیات نخواهند شد. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. اداره ثبت شرکت‌ها طبق قانون مالیات‌های مستقیم مکلف است در پایان هر ماه تمام اطلاعات مربوط به ثبت شرکت‌ها و موسسات و نیز تغییرات آنها را به اداره مالیات ارائه دهد. در نتیجه، اعلام عدم فعالیت شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا در غیر این صورت نه تنها به این شرکت‌ها مالیات تعلق می‌گیرد، بلکه مشمول جرائم مالیاتی نیز خواهند شد.

به شرکت‌هایی که فعالیتی ندارند توصیه می‌شود تشکیل پرونده دارایی خود را به تأخیر نیندازند. حتی اگر فعالیت اقتصادی ندارید، باز هم باید تشکیل پرونده دارایی بدهید و عدم فعالیت خود را اعلام کنید. اداره مالیات دو ماه به شرکت‌های تازه تاسیس مهلت می‌دهد تا برای تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. اگر ظرف مدت مقرر اقدام نکنند، مشمول جرائم مالیاتی می‌شوند. گاهی شرکت‌ها در آغاز فعالیت خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند و از فعالیت بازمی‌مانند. این شرکت‌ها و تمام شرکت‌هایی که به هر دلیلی برای مدتی فعالیت تجاری ندارند باید این موضوع را اعلام کنند و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. مالیات بر درآمد است و زمانی که شما درآمدی ندارید، مالیاتی به شما تعلق نمی‌گیرد. برای اثبات عدم فعالیت شرکت خود، باید این موضوع را به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کنید. در صورت عدم اطلاع‌رسانی در زمینۀ عدم فعالیت، به شما مالیات تعلق می‌گیرد.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟

اگر افراد در چهار ماه نخست سال مالی، غیر فعال بودن شرکت خود را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمپ خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند، مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می‌شوند. نکتۀ مهم این است که شرکت‌ها تنها به اندازۀ سود سالیانه از خرید و فروش و دست‌آورد مالی سالانه‌شان، مطابق با دفاتر پلمپ و اظهارنامه مالیاتی خود، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. اگر شرکتی فعالیت کم داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات سنگین ندارد و نباید از این موضوع بترسد. اما اگر اشخاص در زمان مقرر اقدام به ارائه نامه عدم فعالیت نکنند و یا دفاتر خود را از ترس مالیات زیاد ارسال نکنند، بهای سنگینی باید پرداخت کنند. بنابراین اگر نمی‌خواهید مشمول مالیات علی الراس شوید، باید در اسرع وقت انحلال شرکت خود را ثبت کنید یا غیر فعال بودن آن را اعلام نمایید.

انحلال شرکت غیر فعال به چه صورت است؟

شرکت‌ها و به طور کلی اشخاص حقوقی به دلایل گوناگون می‌توانند اعلام انحلال کنند. از جملۀ این دلایل می‌توان به ناممکن بودن ادامه فعالیت شرکت، منقضی شدن زمان حیات شرکت، عدم فعالیت طولانی مدت شرکت، عدم تصدی سمت مدیرعامل یا بعضی سمت‌های دیگر و تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به انحلال شرکت غیر فعال اشاره کرد. انحلال شرکت به معنای پایان حیات شرکت است. از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای این موضوع انجام بگیرد می‌توان به تصفیه دیون و بدهی‌های شرکت و نیز تقسیم اموال به‌جامانده بین شرکا یا سهامداران اشاره کرد. پیش از تشکیل مجمع عمومی برای انحلال شرکت، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران وظیفه دارند بدهی‌ها و دارایی‌های شرکت را لیست کنند و در روز مجمع در اختیار اعضا بگذارند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که عدم تسلیم این نوع اظهارنامه انحلال شرکت یا تهیه آن به صورت خلاف واقع باعث می‌شود یک یا دو درصد سرمایه پرداخت‌شده شرکت در تاریخ انحلال به عنوان جریمه برداشت شود. تمام شرکا و ضامن‌های شرکت نیز برای پرداخت این جریمه مسئولیت خواهند داشت. لیست بدهی‌ها و دارایی‌های اشخاص حقوقی نیز باید طبق نمونه خود سازمان امور مالیاتی تهیه شود. فرم اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت را می‌توانید از سایت سازمان امور مالیاتی دریافت کنید. یکی دیگر از انواع اظهارنامه انحلال شرکت‌ها، همان اظهارنامه مالیاتی آخرین سال فعالیت شرکت است که تهیه آن بر عهده مدیران تصفیه است. عدم تسلیم اظهارنامه انحلال شرکت غیر فعال سبب مسئولیت مدیران تصفیه و ضامن‌ها در پرداخت جرائم خواهد شد. همچنین باید توجه داشت که اعلام رسمی اظهارنامه عدم فعالیت شرکت در هر مرحله‌ای از دید قانون الزامی است.

آیا عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی مشمول جریمه است؟

 اگر شرکت ثبت‌شدۀ شما به هر دلیلی (ورشکستگی، عدم فعالیت طولانی‌مدت، عدم دریافت مجوزهای لازم، راکد بودن بازار و غیره) هیچ‌گونه گردش مالی نداشته باشد (حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیرفعال محسوب می‌شود و باید انحلال آن را ثبت کرد. توجه داشته باشید که شرکت غیرفعال را نمی‌توان به حال خود رها کرد. برای در امان ماندن از جرائم مالیاتی باید اقداماتی قانونی برای آن انجام داد. تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به همین منظور صورت می‌گیرد. در پایان، اگر تمام نکات را رعایت کنید و طبق قانون پیش بروید، هیچ مشکل و دردسری برای شما پیش نخواهد آمد. انحلال شرکت یا غیر فعال بودن شرکت را حتماً در اسرع وقت اعلام کنید تا از عواقب پرداخت مالیاتی آن در امان بمانید.

سؤالات متداول

منظور از شرکت بدون فعالیت چیست؟

اگر شرکت پس از انجام امور ثبتی، به دلایل گوناگون از انجام فعالیت خودداری کند، به آن «شرکت بدون فعالیت» گفته می‌شود. شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به عنوان مصارف شخصی صاحبان خود. به عبارت دیگر، هیچ فعالیتی در این شرکت انجام نمی‌گیرد و هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد.

چگونه برای شرکت خود اعلام عدم فعالیت کنیم؟

برای اعلام عدم فعالیت شرکت باید در چهار ماه اول سال مالی به اداره امور مالیاتی رفت و این موضوع را به صورت رسمی اعلام کرد. تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت از نظر قانونی الزامی است.

شرکت‌های ثبت‌شدۀ بدون فعالیت چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما در هر مرحله‌ای به هر دلیلی دیگر به فعالیت خود ادامه ندهد، باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت خود را فوراً تکمیل کند. برای این منظور باید با در دست داشتن مدارک لازم به اداره امور مالیاتی مراجعه کرد.

مالیات شرکت‌هایی که فعالیت ندارند چگونه محاسبه می‌شود؟

تمام شرکت‌هایی که به هر دلیلی برای مدتی فعالیت تجاری ندارند باید این موضوع را به اداره امور مالیاتی اعلام کنند و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. مالیات بر درآمد است و زمانی که شما درآمدی ندارید، مالیاتی به شما تعلق نمی‌گیرد. اما برای اثبات عدم فعالیت شرکت خود، باید این موضوع را به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کنید. در صورت عدم اطلاع‌رسانی در زمینۀ عدم فعالیت، به شما مالیات تعلق می‌گیرد.

نامه عدم فعالیت شرکت چگونه تنظیم می‌شود؟

ریاست محترم امور مالیاتی … با سلام، احتراماً بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت … به شماره ثبت … و کلاسه پرونده … از تاریخ … هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی نداشته است و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟

اگر افراد در چهار ماه نخست سال مالی، غیر فعال بودن شرکت خود را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمپ خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند، مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می‌شوند.

انحلال شرکت غیر فعال به چه صورت است؟

شرکت‌ها می‌توانند به دلایل گوناگون (از جمله عدم فعالیت) اعلام انحلال کنند. اما عدم تسلیم اظهارنامه انحلال شرکت غیر فعال سبب مسئولیت مدیران تصفیه و ضامن‌ها در پرداخت جرائم خواهد شد.

 
جهت اعلام عدم فعالیت شرکت و اخذ مشاوره با کارشناسان ثبت همراز تماس حاصل فرمایید: 41682000-021

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید