مدارک و شرایط اخذ رتبه 5 ابنیه و ساختمان چیست؟

اگر قرار است تا آینده ای نزدیک به عنوان پیمانکار در رشته ابنیه و ساختمان فعالیت کنید؛ پس حتماً باید اطلاعاتی در مورد شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه کسب نمایید. بدین منظور می توانید با ما همراه شوید زیرا ما امروز می خواهیم در مورد شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه صحبت کنیم.

پیمانکار ابنیه و ساختمان به چه کسی گفته می شود؟

قبل از پرداختن به بحث شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه اجازه دهید که ببینیم منظور از پیمانکار ابنیه و ساختمان کیست. طبق تعریف رایج در قانون، افراد حقیقی یا حقوقی که در یکی از زمینه های مرتبط با ساخت ابنیه و ساختمان های عمومی فعالیت دارند و موفق به اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری در رشته ابنیه شده اند؛ پیمانکار ابنیه و ساختمان نامیده می شوند. منظور از زمینه های مربوط به ساخت ساختمان ها و ابنیه ها، فعالیت هایی نظیر ساخت بناهای فلزی، آجری، چوبی، سنگی، سازه های ساختمانی، اجرای پیاده روها، محوطه های عمومی و… است. بنابراین اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی در زمینه های مذکور فعالیت می کنند و دارای گواهی صلاحیت پیمانکاری یا رتبه هستند؛ از نظر قانون، پیمانکار ابنیه تلقی می شوند و از حقوق مربوطه برخوردار خواهند بود. به عنوان مثال پیمانکاران ابنیه و ساختمان اجازه دارند که در مناقصه های بزرگ مربوط به اجرای یک بنای دولتی یا خصوصی شرکت کنند. بنابراین اگر شما هم می خواهید در رشته ابنیه و ساختمان فعالیت کنید ابتدا باید برای اخذ رتبه درخواست دهید.

طبق قانون، پیمانکاران ابنیه برحسب توان فنی، امکانات و قراردادها رتبه بندی می شوند. رتبه پیمانکاران ابنیه از ۱ تا ۵ متغیر است. هرچه سطح کمی و کیفی شرکت بهتر باشد؛ قاعدتاً رتبه بهتری نیز کسب خواهد کرد. بهترین و کمترین رتبه ای که به پیمانکار ابنیه نسبت داده می شود؛ به ترتیب ۱ و ۵ است. بنابراین شما به عنوان یک تازه­کار حداقل باید شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه را داشته باشید تا بتوانید برای اخذ رتبه تقاضا دهید. در بخش بعدی مقاله با شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه آشنا خواهید شد.

شرایط اخذ رتبه 5 ابنیه

  • ابتدا شرکت شما باید ثبت شده باشد.
  • حداقل 3/2 اعضای هیات مدیره شرکت باید مدرک لیسانس داشته باشند. هم چنین در اعضای هیات مدیره باید یکی از دو شرایط زیر برقرار باشد:
  1. یک نفر نیروی فنی و مهندسی بدون سابقه و یک نفر نیروی فنی و مهندسی با سابقه 7 سال مستند به بیمه وجود داشته باشد. در این شرط شرکت تنها می تواند در یک رشته رتبه تقاضا کند.
  2. حداقل 2 نفر از اعضا باید نیروی فنی و مهندسی با حداقل سه سال سابقه مستند به بیمه باشند. در این شرط شرکت می تواند در دو رشته مختلف تقاضای رتبه کند.

مدارک اخذ رتبه ابنیه

  1. درخواست رتبه موردتقاضا که مخاطب این نامه در سربرگ شرکت است، تحویل داده شود.
  2. مدارک ثبتی شرکت که شامل موارد زیر است، ارائه گردد.
  • تقاضانامه
  • اظهارنامه ثبت شرکت
  • شرکت نامه
  • اساسنامه
  • روزنامه تاسیس شرکت
  1. مدارک شناسایی کلیه سهامداران و امضای هیئت مدیره شرکت که شامل کپی کارت پایان خدمت، کپی کارت ملی و کپی شناسنامه است، ارائه گردد.
  2. کد اقتصادی شرکت ارائه شود.
  3. ارائه کپی قراردادها و مفاصا حساب آن ها
  4. سندهای محل شرکت مانند اجاره نامه یا کپی سند مالکیت ارائه شود.
  5. آخرین اظهار نامه مالیاتی شرکت نیز باید ارائه گردد.
  6. مدارک مهندسی شرکت شامل یک نفر مهندس بدون سابقه و یک نفر مهندس با 3 سال سابقه بیمه. دقت کنید سابقه مهندسان شرکت بر افزایش امتیاز مهندسی شرکت تاثیر مستقیم خواهد داشت. هنگامی که شرکت برای تشخیص صلاحیت رتبه 4 یا بالاتر اقدام می کند، به تامین امتیاز هیئت مدیره شرکت یا پرسنلی نیاز کمتری خواهد داشت.

روند اخذ رتبه ۵ ابنیه

همانطور که بیان شد اگر پیمانکاری دارای شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه باشد؛ میتواند بنابر شرایط اقدام به اخذ رتبه پنج ساختمان نماید، کارشناسان مجرب مؤسسه حقوقی همراز جهت مشاوره و اجرای مراحل دریافت رتبه پنج ابنیه همراه شما هستند. هم اکنون با ما تماس بگیرید:

021-4168200

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید