کد کارگاهی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

یکی از مزایایی که برای کارگران در نظر گرفته شده است، بحث بیمه است. به این صورت که کارفرمایان موظف‌اند کارگران خود را بیمه نمایند. و به ازای هرروز کارکرد، برای آنان بیمه رد شده و درواقع جزء سابقه کاری آنان لحاظ می‌شود. هر کارفرما برای بیمه کردن کارگران خود نیاز به کدی دارد که فقط مختص همان کارگاه خواهد بود. این کد ده رقمی کد کارگاهی نام دارد. در ادامه شرایط و مدارک لازم جهت دریافت کد کارگاهی را بررسی می‌کنیم.

کارگاه چیست؟

مطابق ماده ۴ قانون کار، کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما در آن کار می‌کند و مزد دریافت می‌کند. کلیه تاسیساتی که در ازای کار کارگر به کارگاه ملحق هستند نیز جزء آن محسوب می‌شوند. مانند نمازخانه ، نهارخوری ، تعاونی ها ، شیرخوارگاه ، مهد کودک ، درمانگاه ، حمام ، آموزشگاه حرفه ای و… .

اما کد کارگـاه، کدی است که کارفرما برای بیمه کردن کارگران خود به آن نیاز دارد و باید نسبت به دریافت آن اقدام کند.

کد کارگاهی چیست؟

این کد یک عدد ۱۰ رقمی است که به هر کارگاه اختصاص می‌یابد. سه رقم اول نشانگر شعبه ، سه رقم بعدی نوع فعالیت و چهار رقم آخر نشانگر شماره پرونده است.

اشخاص حقیقی و حقوقی هرکدام می‌توانند کد کارگاه خود را دریافت کنند. اما شرایط مخصوص هرکدام متفاوت است.

در صورتی که آدرس یا فعالیت شخص حقیقی تغییر کند، کد کارگاهی نیز تغییر می‌کند. و باید نسبت به دریافت کد جدید اقدام نماید.

اما در خصوص اشخاص حقوقی این طور نیست. هر شخص حقیقی در ابتدای فعالیت خود یک کد کارگاهی دریافت می‌کند و این کد تا زمان انحلال شخصیت حقوقی ثابت خواهد بود.

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون باید طی ۱۵ روز از تاریخ تاسیس کارگاه خود نسبت به بیمه کردن کارگران خود اقدام کنند. برای این منظور باید به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی که کارگاه در آن محل واقع است مراجعه کنند و مراحل دریافت کد کارگاه را طی کنند.

شماره بیمه چیست؟

هر کارفرما برای دریافت کد کارگاهی باید لیست اسامی کارکنان خود به همراه اصل و کپی شناسنامه آن‌ها به واحد مربوطه تحویل دهد و برای هرکدام از آن‌ها شماره بیمه دریافت کند. هر فرد شماره بیمه مخصوص خود را دارد و هنگام استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی خود یا دریافت دفترچه بیمه و خدمات درمانی ارائه این کد الزامی است.

شماره بیمه هرشخص کدی ۸ رقمی است که با آن در کارگاه محل کار خود نام‌نویسی می‌شود تا کارفرما بتواند لیست بیمه را تکمیل کند.

در ادامه مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ کد کارگـاهی و شماره بیمه را بررسی می‌کنیم.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی

برای دریافت کد کارگاهی، نماینده کارگاه یا همان کارفرما باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند:

– نامه اعلام تاسیس شرکت

– روزنامه رسمی کشور که آگهی تاسیس شرکت درآن اعلام شده است

– اساسنامه شرکت

– تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت

– مجوز فعالیت

– نامه درخواست

– کدپستی محل کارگاه

– کپی کارت ملی و شناسنامه کارفرما

– تکمیل فرم مخصوص تشکیل پرونده در واحد درآمد

– سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تاسیس شرکت بر حسب مورد (مانند اظهارنامه ثبت وموافقت اصولی)

شعبه تامین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و کد کارگاهی را به آن اختصاص خواهد داد. کارفرما می‌بایستی هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی که در استخدام یا در اختیار دارند صرف نظر از نوع قرارداد و کار و ترتیب استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزایا در مهلت مقرر در قانون (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به سازمان ارسال نماید.

جمع‌بندی نحوه دریافت کد برای کارگاه

آشنایی با کد کارگاه برای صاحبان کسب و کار و کارآفرینان ضروری است. به همین دلیل خوب است با نحوه دریافت کد کارگاهی و شرایط و مدارک لازم آشنا شویم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به کارشناسان ثبت همراز تماس بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید: 02141682000

 
درخواست گواهی ارزش افزوده
کد اقتصادی چیست؟

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید