سرمایه شرکت سهامی

از جمله شرکت هایی که در ماده 20 قانون تجارت به آن اشاره شده است،شرکت سهامی است.شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است. اگرچه در ماده 20 قانون تجارت، هفت نوع شرکت تعریف شده است، که یک نوع آن شرکت سهامی می باشد، لیکن در اصلاحیه سال 1347 شرکت های سهامی خود به دو گروه طبقه بندی شده اند که عبارتند از :

الف- شرکت های سهامی عام

ب- شرکت های سهامی خاص

شرکت های سهامی از جمله مهم ترین شرکت های تجاری به حساب می آیند و اهمیت آن ها به چند دلیل است :

اول – تعداد سهامداران در این نوع شرکت ها معمولاَ زیاد است و در نتیجه در حالی که سرمایه هر یک از شرکا ممکن است به تنهایی قابل ملاحظه نباشد ، با این حال کل سرمایه شرکت ممکن است به میزان خیلی زیاد و قابل توجه باشد.

دوم – مسئولیت سهامداران محدود به سهامی است که در شرکت دارند و در مقابل طلبکاران بیشتر از آن مسئولیتی ندارد.

سوم – تمام اعمال و معاملاتی که شرکت انجام می دهد تجاری محسوب می شود.

این خصوصیات موجب ایجاد امتیازاتی برای شرکت های سهامی به شرح ذیل شده است :

” کثرت سرمایه ” و ” کمی خطر ” برای شریک . این دو امتیاز موجب شده است که شرکت های سهامی در ردیف شایع ترین و مطلوب ترین شرکت های تجاری درآیند ، زیرا با کثرت سرمایه امکان دست زدن به هر پروژه ای را برای این شرکت ها ممکن ساخته و امکان شریک شدن را با هر سرمایه ای ممکن می سازد و به فرض ورشکستگی شریک ، خطر آن برای شرکا قابل ملاحظه نیست. سرمایه شرکت های سهامی را به شرح ذیل مورد بحث قرار می دهیم. شایان ذکر است شما عزیزان، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت همراز تماس حاصل نمایید. متخصصان ما در این مرکز، با سال ها تجربه ی درخشان ، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

  • سرمایه شرکت سهامی

سرمایه طبیعتاَ رکن اصلی و اساسی هر شرکت است و هیچ شرکتی بدون سرمایه اساساَ تشکیل نمی شود. مقنن برای هیچ شرکتی ، جز در مورد شرکت های سهامی ، حداقلی قائل نشده است و میزان سرمایه به عهده شرکا گذارده شده است. ولی در مورد شرکت های سهامی قانون حداقلی را در نظر گرفته است. قانون تجارت در مورد حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تفاوت قائل شده است. طبق ماده 5 قانون اصلاح قانون تجارت، حداقل سرمایه شرکت سهامی عام ( پنج میلیون ریال ) است و حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص ( یک میلیون ریال) است. در ادامه ماده آمده است : ” در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود، باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید یا شرکت به نوع دیگر از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد، وگرنه هر ذی نفعی می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند”. طبق ماده 6 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت ، در مورد شرکت های سهامی عام ، موسسین باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و حداقل 35 درصد از این مبلغ را در حساب بانک شرکت واریز کنند. به این ترتیب، چنانچه موسسین یک شرکت سهامی عام ، سرمایه یک شرکت در شرف تاسیس را 5 میلیون ریال اعلام دارند، طبق ماده فوق فقط 20 درصد از رقم یعنی یک میلیون ریال را شخصاَ متعهد به پرداخت هستند و از این رقم مورد تعهد نیز فقط با افتتاح و واریز مبلغ 350 هزار ریال در حساب بانکی شرکت، از لحاظ مالی اجازه تاسیس شرکت سهامی عام را خواهند داشت. در مورد حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی خاص نیز ماده 20 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت، پرداخت 35 درصد از کل سرمایه را شرط کرده است. لیکن با توجه به ساختار محدود شرکا در این نوع شرکت های سهامی، ضوابط مربوط به تعهد حداقل 20 درصد سرمایه توسط موسسین شرکت های سهامی عام، در این نوع از شرکت ها اجرا نمی شود.

از انتخابتان متشکریم. همراهی متخصصان مجرب ما را در ثبت شرکت فکر برتر پذیرا باشید :

  • شماره تماس: 41682000-021

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید