لیست استانداردهای ایزو

( فهرست انواع استانداردهای ISO )

 

استانداردهای ایزو بسیار متنوع اند. بر طبق آخرین آمار سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) تعداد ۲۲۰۸۸ عدد استاندارد ایزو منتشر شده که روز به روز بر تعداد آن نیز افزوده می شود.

استانداردهای ایزو در حوزه های مختلف صادر می گردند مثلا برخی استانداردهای ایزو مدیریتی و برخی دیگر استانداردهای تخصصی فنی محصولات هستند. به عنوان مثال استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) یک استاندارد ایزو مدیریتی و استاندارد ایزو ۱۷۷۶ یک استاندارد فنی مرتبط با تولید نوعی شیشه است. عموم استاندارد هایی که برایشان گواهینامه ایزو صادر می شود و در میان خبرگان و شرکت های متقاضی اخذ ایزو شناخته شده اند، استانداردهای مدیریتی هستند. در ادامه فهرست انواع استانداردهای ایزو مهم و کاربردی به شما معرفی می گردند:

۱- ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت ISO 9001) :

استاندارد ISO 9001 استانداردی جامع و عمومی برای تمامی شرکت ها ، سازمان ها و مراکزی است که به موضوع کیفیت توجه دارند. شرکت ها و مراکزی که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ISO 9001 می گردند به مشتریان خود اعلام می دارند که یک سیستم مدیریت کیفیت موثر در آن شرکت فعال است. داشتن و اخذ گواهینامه ISO 9001 در وهله ی اول موجب ایجاد ساماندهی کیفی در روند تولیدات یا خدمات شده و مانع از انجام سلیقه ای در امور می شود.

۲- ایزو ۱۴۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت زیست محیطی ISO 14001) :

استاندارد ISO ۱۴۰۰۱ استانداری است که با راهنمایی ها و دستورالعمل های خود به سازمان ها کمک می کند تا از آسیب زدن به محیط زیست پیرامونی جلوگیری به عمل آمده و آسیب های ناشی حذف یا به حداقل کاهش یابد.

سازمان و شرکت ها نسبت به محیط پیرامون خود نظیر هوا، آب،‌ خاک، منابع طبیعی، گیاهان، جانوران و انسان ها مسئول می باشند. تولید محصولات یا ارائه خدمات باید به گونه ای طراحی شده و صورت پذیرد که به محیط زیست پیرامونی ما آسیبی وارد نسازد.

۳- استاندارد OHSAS ۱۸۰۰۱ (استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) :

استاندارد OHSAS18001 را استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می نامند، استانداردی که در آن الزاماتی را برای سازمانها ارائه می کند که می خواهند ایمنی کارکنانشان را بالاترین حد ممکن نگهدارند. این استاندارد از نظر سبک و الزامات به استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ بسیار شبیه است و بجای الزامات محیط زیستی، الزامات ایمنی و بهداشت شغلی آورده شده است.

استاندارد OHSAS18001 نیز مانند ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ یک استاندارد عمومی پرطرفدار بوده و تمام سازمان ها صرف نظر از اندازه، خدماتی و یا تولیدی بودن می توانند آن را پیاده سازی نمایند و محیط کاری ایمنی را برای پرسنل شان ایجاد کنند.

۴- سری گواهینامه های سری IMS ( ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ ، OHSAS 18001 ) :

یکی از پرطرفدارترین سری استانداردهایی که توسط واحدهای صنعتی، پیمانکاری و … اخذ می گردد، استانداردهای IMS هستند.

IMS یا همان سیستم مدیریت یکپارچه شامل سه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001 و سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 می باشد.سیستم مدیریت یکپارچه یعنی اینکه چند سیستم مدیریتی در یک سازمان را کنارهم بگذاریم و با هم کنترل و مدیریت کنیم.

۵- استاندارد HSE-MS (استاندارد سلامت، ایمنی و محیط زیست) :

این استاندارد که مخفف سه کلمه سلامت، ایمنی و محیط زیست می باشد تضمین کننده ایمنی و محیط زیست به صورت همزمان می باشد به عبارت دیگر شرکت هایی که دو استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ و استاندارد OHSAS18001 را اجرایی نمایند موفق به دریافت گواهینامه آن خواهند شد.

در حال حاضر کلیه پیمانکاران به ویژه پیمانکاران حوزه نفت و گاز ملزم به دریافت این گواهینامه جهت شرکت در مناقصات هستند و در هر مناقصه ارائه گواهینامه HSE-MS ، نظام نامه و HSE Plan الزامی است.

۶- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ (استاندارد ایزو مدیریت پروژه ISO 10006):

شرکت ها و پیمانکارانی که اقدام به به دریافت گواهینامه ISO 10006 می نمایند، به کارفرما این اطمینان را می دهند که پیمانکار پروژه دارای یک سیستم منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد، لذا شرکت هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ISO 10006 در آن پیاده سازی شده، ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها، باعث افزایش بهره وری و اثربخشی اجرای پروژه ها می گردند.

کاربرد این راهنما برای کسانی است که در مدیریت پروژه ها دارای تجربه هستند و نیاز دارند اطمینان حاصل کنند، سازمان آنها اصول و رویه های مذکور در سری استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ را اجرا کرده است.

۷- استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنایع غذایی ISO 22000):

استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها و مقرراتی است که شرکت ها با رعایت آنها می توانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در سازمان خود پیاده سازی و اجرا نمایند.

هدف از تدوین استاندارد بین المللی ISO 22000 تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که برای اثبات توانایی کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی یک سازمان در زنجیره مواد غذای لازم می باشد. این الزامات برای تضمین ایمنی مواد غذایی در زمان مصرف انسان ضروری می باشد.

استاندارد ISO 22000 برای تمامی سازمان هایی که در هر زمینه ای از زنجیره مواد غذایی فعالیت داشته و بخواهند سیستم هایی را اجرا کنند که به طور مداوم محصولات ایمن پایدار تولید کند، صرف نظر از اندازه کاربرد دارد.

۸- استاندارد HACCP (سیستم ایمنی در تولید مواد غذایی):

در استاندارد HACCP هر خطری که به طور منطقی امکان رخ دادنش در زنجیره­ ی مواد غذایی وجود دارد باید شناسایی و ارزیابی شود، مانند خطراتی که می­تواند مربوط به نوع فرآیند و تجهیزات مورد استفاده باشد.

در ایران توجه به استاندارد HACCP بسیار جدی شده است تا جایی که تنها کشتارگاه هایی که مجاز به صادرات محصولات هستند که موفق به دریافت کد IR شوند. برای دریافت کد IR می بایست الزامات این سیستم اجرایی شده، سپس توسط کارشناسان ممیزی و بررسی شود.

۹- نشان حلال (نشان حلال برای محصولات غذایی و آشامیدنی):

حلال به غذاهایی گفته می‌شود که در دین اسلام مصرف آنها مجاز است. نشان حلال همچنین تحت قالب گواهینامه ای است که برای محصولات غذایی که به صورت حلال آماده و تولید می گردند صادر شده و نشان حلال بر روی این محصولات نیز درج می گردد. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است و اولین بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی بوجود آمده است.

در کنار استانداردهای مدیریت صنایع غذایی نظیر ایزو ۲۲۰۰۰ اخذ استاندارد غذای حلال کمکی شایانی به توسعه صادرات و سلامت محصول خواهد داشت.

۱۰- گواهینامه CE (گواهینامه انطباق محصول اتحادیه اروپا):

امروزه برای صادرات و واردات محصولات صنعتی قوانین و مقرراتی در کشورها وضع شده که شرکت های تولیدی و صنعتی که مایل به صادرات محصولات خود به این کشورها هستند ملزم به رعایت و اجرایی کردن این قوانین می باشند که گواهینامه CE یکی از معروف ترین آن هاست.

گواهینامه CE برای اکثر محصولات تولیدی که به دنبال صادرات به اروپاست اجباری شده و حتی برخی از تجار و وارد کنندگان غیر اروپایی نیز داشتن این نشان را برای واردات محصولات تولیدی به کشور خود در نظر می گیرند.

لازم به ذکر است که گواهینامه CE برای محصولاتی نظیر تولیدات دارویی، غذایی و آشامیدنی قابل صدور نیست ولی متاسفانه برخی مراکز سودجو اقدام به صدور گواهینامه های CE برای این شرکت ها و محصولاتشان می نمایند که عملا غیر مجاز و فاقد ارزش است.

۱۱- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ (استاندارد ایزو رضایتمندی مشتری ISO 10004):

ISO 10004 استانداردی بین المللی برای دستیابی به رضایت مشتریان از خدمات و تولیدات سازمان ها و شرکت ها تدوین و طراحی گردیده است و به کارگیری این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت شرکت به سمت مشتری مداری و رضایت مشتریان می گردد.

بنگاه های اقتصادی اعم از شرکت ها، سازمان ها و اصناف هنگامی که گواهینامه ISO 10004 را دریافت می کنند به مشتریان این پیام را منتقل می کنند که نظرات و رضایت مندی مشتریان برای آن ها مهم می باشد این استاندارد در کنار ایزو ۱۰۰۰۲ به صورت تخصصی بر روی مشتری متمرکز می شوند.

۱۲- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ (استاندارد ایزو رسیدگی به شکایات مشتری ISO 10002):

مشتریان اگر بدانند که طرح نارضایتیشان مورد توجه قرارگرفته و پس از پیگیری رفع مشکل، از بروز مجدد مشکل جلوگیری شده و گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان برداشته شده ، مشتری وفادار سازمان خواهند شد.

درنگرش جدید مدیریتی نیز نگهداری مشتریان وفادار با ارزشتر از بدست آوردن مشتریان جدید است. استاندارد ISO 10002 علاوه بر اینکه راه و روشی برای ثبت شکایات مشتریان ارائه میدهد به پیگیری و ارزیابی و تجزیه و تحلیل شکایات مشتریان می پردازد. چون هدف اصلی دریافت شکایات مشتریان کسب اطلاع از مشکلات عملکردی سازمان و تلاش در جهت بهبود عملکرد سازمان است.

 

 

در صورت درخواست جهت اخذ گواهینامه ایزو معتبر برای شرکت یا سازمان و کسب و کار خود همین حالا با کارشناسان همراز تماس حاصل فرمایید: ۵۸۴۰۱ – ۰۲۱

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید