ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص چیست ؟ شرایط و مراحل و نحوه ثبت شرکت سهامی خاص چگونه است و مدارک لازم برای ثبت آن چیست و در نهایت چه مدت زمان ثبت شرکت طول خواهید کشید. ما در اینجا همه این موارد را تک به تک توضیح می دهیم.

اگر با مطالعه این مطلب که صفر تا صد مراحل ثبت شرکت سهامی خاص را توضیح داده ایم، جای ابهامی داشتید و سوالی در زمینه میزان سرمایه شرکت یا شرایط تاسیس آن را دارید می توانید با ما تماس بگیرید تا همکاران ما  در ثبت همراز به صورت تخصصی شما را راهنمایی نمایند.

 

شرکت سهامی خاص چیست؟

 

شرکت سهامی خاص یکی از رایجترین شرکتهایی است که در ایران ثبت می شود. منظور از ثبت شرکت­ سهامی خاص ، شرکت­های تجاری است که سرمایه آنها به سهام تقسیم می­شود و تمام سرمایه شرکت توسط موسسین آن تامین می­شود. مسئولیت سهامداران در قبال سود و زیان شرکت مستقیماً وابسته به مبلغ اسمی سهام آنهاست.

  • منظور از مبلغ اسمی سهام هر صاحب سهم، کل مبلغی است که وی در شرکت سرمایه گذاری کرده است. مسئولیت هر صاحب سهم در بدهی های شرکت، محدود به همان مبلغ سرمایه اوست.
  • سرمایه هر شرکت سهامی به قسمت های مساوی تقسیم می گردد، که هر قسمت آن را سهم می نامند.

در اینجا چند سوال مهم را که احتمالا در ذهن دارید را پاسخ می دهیم و بعد سراغ مدارک و شرایطی که باید داشته باشید می رویم:

 

✔ برای چه فعالیت های شرکت سهامی خاص ثبت می کنند؟

شرکت سهامی خاص مجاز به فعالیت در امور مختلف است اما بیشتر در ردیف شرکت­ های بازرگانی و تجاری قرار می­ گیرد، چه موضوع فعالیت آن تجاری باشد و چه غیر تجاری.

✔ انتخاب نام آن چگونه است؟

رعایت تمام الزامات مربوط به تعیین نام شرکت­ها ( انتخاب اسم حداقل سه سیلابی یا همان سه کلمه ای )  در مورد نام شرکت سهامی خاص نیز صدق می­کند. فقط توجه کنید که ذکر عبارت سهامی خاص قبل یا بعد نام ضروری است. به عنوان مثال : ماهان گستر دهکده ( سهامی خاص )

✔ برای ثبت آن چند نفر اعضا لازم است؟

برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل باید 3 نفر سهامدار ( که عضو هیئت مدیره هستند یعنی یک نفر مدیر عامل، یک نفر رئیس هیئت مدیره و یک نفر عضو هیئت مدیره ) و دو نفر هم بازرس باشند. یعنی در مجموع 5 نفر.

✔ مدت زمان ثبت شرکت چقدر خواهد بود؟

مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص در بهترین و سریعترین حالت 7 روز کاری طول خواهد شد اما چنانچه مرحله چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی را هم در نظر بگیریم ، مدت زمان ثبت شرکت حداقل 15 روز خواهد بود.

✔ آیا برای ثبت شرکت سهامی خاص، داشتن کارت پایان خدمت لازم است؟

خیر نیاز نیست.

✔ آیا برای ثبت شرکت سهامی خاص، داشتن مدرک تحصیلی لازم است؟

خیر  برای ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکتها نیاز به ارائه هیچگونه مدرک تحصیلی نمی باشد.

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

 

برخی از قوانین ثبت شرکتهای سهامی خاص را در بالا ذکر کردیم، حال با ذکر معایب و مزایا این موارد را دقیق و شفاف به اطلاع شما می رسانیم:

 

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص عمدتا عبارتند از:

 
  • به دلیل تقسیم سرمایه شرکت به سهام، نقل و انتقال سهام (که می­توانند بی­نام باشند) به راحتی صورت می­گیرد.
  • اعتبار شرکت های سهامی خاص جهت اخذ وام از بانکها، شرکت در مزایده یا مناقصه ها و امور تجاری بزرگ از شرکت مسئولیت محدود بیشتر است
  • هر سهامدار فقط به اندازه سهم خود در شرکت مسئولیت دارد.
  • سهامداران در انتخاب اعضای هیئت مدیره نقش دارند.
  • یکی دیگر از مزایای تقسیم سرمایه به سهام این است که هر شخصی می­تواند به اندازه وسع خود اقدام به خرید سهام کند. بدین ترتیب سرمایه ­های کوچک روی هم جمع می­شوند و زمینه انجام امور تجاری را فراهم می­کنند.
 

معایب شرکت سهامی خاص عمدتا عبارتند از:

   
  • در مقایسه با دیگر شرکت­ها مانند شرکت مسئولیت محدود، قوانین سخت و پیچیده تری بر ثبت و نگهداری شرکت­ های سهامی خاص حاکم است.
  • تمدید بازرسین هر یکسال یکبار و هیئت مدیره و مدیران هر دوسال یکبار باید انجام و به اداره ثبت شرکتها در قالب یک صورتجلسه اعلام شود. (شرکت مسئولیت محدود این تمدید ها را ندارد و شخصی که مدیرعامل یا سمتی میگیرد می تواند تا سالها بدون نیاز به تمدید مدیر یا عضو باشد)
  • در ابتدای تاسیس لازم است هر میزان سرمایه که برای شرکت سهامی خاص در نظر گرفته شود ابتدا 35 درصد آن در حسابی که برای شرکت افتتاح می شود واریز شود اما در مراحلثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به واریز هیچ میزانی از سرمایه به حساب نزد بانک بانک نیست.
 

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

 

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص تا به این تاریخ یعنی سال 99 عبارت است از :

 

همانطور که گفته شد جهت تاسیس شرکت سهامی خاص، حضور حداقل 3 عضو به عنوان هیئت مدیره و حداقل ۲ عضو به عنوان بازرس (یکی بازرس اصلی و دیگری بازرس علی البدل ) الزامی است که همگی باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشند.

1- بازرسین نباید رابطه فامیلی با هیئت مدیره داشته باشند.

2- اعضای هیئت مدیره باید حداقل یک سهم داشته باشند.

3- حداقل سرمایه مجاز شرکت سهامی خاص صد هزار تومان است که پرداخت نقدی ۳۵ درصد آن در زمان تاسیس شررکت و بعد از تایید نام شرکت الزامی است که باید توسط موسسین شرکت به یک حساب که نزد یک بانک افتتاح می گردد واریز گردد.

4- مسئولیت هر یک از سهامداران در قبال دیون و تعهدات شرکت به مبلغ اسمی سهام وی بستگی دارد.

5- نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص منوط به اعلام موافقت مجامع عمومی سهامداران شرکت، یعنی موافقت سایر سهامداران می باشد.

6- صدور سهام قبل از ثبت شرکت غیرقانونی است و جرم شناخته می­شود.

7- در نام شرکت قبل از اسم شرکت یا بعد از آن کلمه خاص باید اضافه شود و این کلمه در کلیه نوشته های شرکت و آگهی ها باید رعایت گردد.

8- سرمایه شرکت سهامی خاص به وسیله خود مؤسسین تأمین می شود و حق صدور اعلامیه پذیره نویسی را ندارند.

     

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص به شرح زیر می باشد :

ـ تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین

 

   

جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مجرب مؤسسه حقوقی همراز تماس حاصل فرمایید. تلفن تماس ثبت همراز:

021-41682000

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید