ثبت بین المللی نام و علائم تجاری

چگونه برند بین المللی ثبت کنیم ؟ ثبت برند مادرید چیست؟

در گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ثبت بین ­المللی برند مجبور بودند که برند را به صورت جداگانه در تک ­تک کشورهای موردنظر خود ثبت کنند. از این رو ملزم به ترجمه مدارک موردنیاز به زبان تمام کشورهای مدنظر و پرداخت هزینه ­های هنگفت می شدند تا اینکه برخی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای رفع این معضلات دست به کار شدند و طی تشکیل یک اتحادیه، سیستم ثبت برند مادرید را تصویب کردند. سیستم ثبت مادرید از موافقتنامه مادرید، پروتکل مرتبط با آن و آیین­ نامه­ای متشکل از موافقتنامه و پروتکل تشکیل می­شود.

مزایای استفاده از ثبت با سیستم مادرید

طبق مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری (ثبت با سیستم مادرید)،علامت تجاری با توجه به قوانین داخلی هرکشور مورد بررسی قرار می گیرد و سپس وارد پروسه بین المللی خود میشود بدین معنا که ثبت بین المللی علائم تجاری درمرحله اول با ثبت ملی دراداره کشور مبداء صورت می پذیرد و سپس به شکل خودکار با تعیین کشورهای مورد نظردرسطح بین المللی انجام می گیرد یکی از مزایای ثبت برند مادرید این است که متقاضی با ارائه یک اظهارنامه بین المللی از طریق اداره مالکیت صنعتی به وایپو میتواند درصورت تمایل در ۸۵ کشور عضو موافقتنامه و پروتکل مادرید یا تعدادی ازآنها بنا بر انتخاب خود حمایت ازعلامت تجاری خود را مطالبه و کسب نمایند، بنابراین مزیت استفاده از ثبت با سیستم مادرید در ساده،ارزان و موثربودن آن میباشد بدین معنا که تنها به واسطه یک تقاضانامه بین المللی واحد به یک زبان (فرانسه،انگلیسی یا اسپانیولی) و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس،تحصیل و تامین حمایت از علائم تجارتی یا خدماتی درکشورهای تعیین شده در فرم درخواست امکان پذیر است.همچنین درصورتیکه هرگونه تغییری درعلامت ثبت مبداء ازقبیل تغییرنام،آدرس،مالکیت،تمدید وغیرهازطرف دارنده آن صورت گیرد میتوان با کامل کردن فرم های مربوطه و پرداخت هزینه ای اندک تغییرات ذکر شده را درسطح بین المللی اعمال نمود.اداره مبدا نیز نیازی به انجام طبقه بندی کالاها وخدمات و انتشارعلائم درروزنامه رسمی کشورمتبوع خویش ندارد.درواقع ثبت بین المللی مجموعه ای ازثبت های ملی طبق مقررات داخلی هرکشورتعیین شده،میباشد.

کنوانسیون مادرید

صاحب برند می بایست به موجب این کنوانسیون نامه درخواست خود را به طور جداگانه به اداره های کشورهای گوناگون و باز چندین زبان ارائه کند و هزینه های مقرر را تادیه نماید که مستلزم صرف زمان طولانی می باشد.بدین تریتیب تحت حمایت از برند در سطح بین المللی به موجب کنوانسیون مادرید قرار خواهد گرفت.

جهت تسهیل در روال ثبت بین المللی برند و کسب حقوق ناشی از آن تعدادی از کشورهای عضو کـنوانسیون پـاریس اتحادیه بیـن المـللی را برای پشتیبانی مالکیت صنعتی در راستای کنوانسیون ذکر شده تشکیل داده و سیـستم مـادرید را به عنوان دسـتورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری به تصویب رساندند. این سیستم دو معاهده، موافقتنامه مادرید مورخ ۱۹۸۱و پروتکل مرتبط با آن مصوب ۱۹۸۹ را در بر می گیرد.

مطابق با سیستم مادرید، ثبت علامت با در نظر گرفتن قوانین داخلی هر کشور بررسی خواهد شد و سپس ثبت خواهد شد و پس از آن برای ثبت بین المللی تقاضای آن ارائه می شود.

دفتر نمایندگی می بایست اظهارنامه را جهت ثبت بین المللی برند در عرض ۲ماه از تاریخ ثـبت اسـاسی به دفتر بیـن الملل ارائه دهد. ثبت بین المللی برند هنگام یکه تقاضا رسما” و بصورت قطعی به دست دفتر بین الملل رسید ،در نظر گرفته خواهد شد. ثبت بین المللی بایستی هر ۱۰سال یک بار با تادیه تعرفه های مشخص دوباره تمدید شود. شش ماه پیش از تـاریخ انقـضاء علامت ، دفتر بین الملل یادداشتی را برای دفتر نمایندگی جهت تمدید ثبت بین المللی علامت ارسال می نماید.

چه نوع علائم تجاری بین المللی را میتوان ثبت نمود؟

تعداد علائم قابل ثبت درسطح جهان تقریباً نامحدود هستند و مطابق با قانون مصوب کشورها، علامت تجاری ممکن است متشکل از یک یا چند کلمه، حرف یا عدد باشد.

همچنین علامت تجاری برگرفته از شکل، نماد، اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی مانند اصوات موسیقی، رایحه و یا رنگ دارای ویژگی متمایز کننده باشد، علامت تجاری میتواند شامل کلمه، حرف و یا عدد و یا ترکیبی از آنها باشد. علاوه بر علائم تجاری که مبدأ تجاری کالاها یا خدمات را معین میکند، چند دسته دیگر از علائم نیز وجود دارند:

  • علائم جمعی COLLECTIVE MARKS علامتهایی هستند که به یک مجموعه یا انجمن تعلق میگیرد بطوری که اعضای آن توسط این علامت خود را در سطح کیفی و یا سایر مجموعه مشخصات مورد نیاز آن مجموعه یا انجمن معرفی می نمایند. بعنوان مثال از انجمن ها و یا کانون هایی میتوان یاد کرد که به عنوان نماینده گروهی خاص از کانون سردفتران، حسابداران، مهندسین و یا معماران میباشند.
  • علائم تائیدی CERTIFICATION MARKS علامتهایی هستندکه درمقابل اجرا و رعایت یکسری استانداردهای تعریف شده به تولیدکننده و یا ارائه دهنده خدمات اعطا میگردد. این علامت میتواند به هرکسی که بتواند تائیدکند که محصول تولیدی او از طریق روشی تولیدشده است که استانداردهای تعین شده را رعایت کرده است اعطا گردد. بعنوان مثال میتوان از استاندارد کیفی ISO 9000 که در جهان کاملاً شناخته شده و مقبول میباشد، نام برد.

چیست؟ (Trademark) علامت  تجاری

یک علامت تجاری ، علامت مشخصه ای است که کالاها و یا خدمات مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی را متمایز مینماید. منشاء آن نیز به زمانهای قدیم بر میگردد یعنی زمانی که صنعتگران و هنرمندان امضاء و یا مهر مخصوص خود را بر روی محصولات یا آثار هنری خود میگذاردند. در طول سالیان این علامتها سیر تکاملی خود را به سوی حمایت و ثبت علائم تجاری امروزی طی کرده اند.

این سیستم به مصرف کنندگان کمک میکند تا کالا یا خدمات مورد نیاز خود را براساس علامت تجاری خاصی که طبیعت و یا کیفیت آن محصول و خدمت را مشخص میکند انتخاب و خریداری نمایند.

مدارک لازم جهت ثبت بین المللی مادرید:

موردنیازجهت فرایند ثبت بین المللی علامت تحت سیستم ثبت مادرید

۱- نامه تقاضای ثبت بین المللی برند خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر

۲-معرفی نامه برروی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و صاحبان امضاء همراه با مهرشرکت برای اشخاص حقوقی، و درصورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری

۳-کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی مدیران و صاحبان امضاء شرکت و روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (اشخاص حقوقی) و ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی (اشخاص حقیقی) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری .

۴- اظهارنامه یا اصل گواهی نامه ثبت علامت تجاری درایران جهت رؤیت و رونوشت آن جهت ثبت در پرونده یا ارائه کپی برابر اصل گواهی ثبت علامت تجاری .

۵- تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از تعیین کشورهای موردنظرمتقاضی

۶- برگه تخمین هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)

۷- رسید مربوط به پرداخت مبلغ مربوط به بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی برند.

مقالات مرتبط:

شرایط و مدارک ثبت نام تجاری (برند)

جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مجرب مؤسسه حقوقی همراز تماس حاصل فرمایید. تلفن تماس ثبت همراز:

021-41682000

یک پیغام بگذارید

از ما مشاوره بگیرید