اخذ رتبه ۴ پیمانکاری : اگر مایلید اطلاعاتی در این رابطه کسب کنید با ما همراه شوید. در این مقاله ابتدا خواهیم دید که منظور از پیمانکار کیست؛ سپس با لزوم رتبه بندی پیمانکاران آشنا می شویم و در پایان از شرایط و مدارک اخذ رتبه ۴ پیمانکاری آگاه خواهیم شد.
ابتدا باید بدانیم پیمانکار کیست و منظور از رتبه پیمانکاری چیست سپس شرایط و مدارک لازم جهت اخذ رتبه 4 پیمانکاری را توضیح خواهیم داد.
قبل از پرداختن به شرایط و مدارک اخذ رتبه ۴ پیمانکاری بهتر است که اول ببینیم از دید قانون به چه کسی پیمانکار گفته می شود. از منظر قانون، اشخاص حقیقی یا حقوقی که با رعایت قوانین موفق به اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری یا به عبارت دیگر موفق به دریافت رتبه پیمانکاری شده اند؛ پیمانکار نامیده می شوند. رتبه بندی پیمانکاران در حیطه وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از طریق سامانه الکترونیکی ساجات از متقاضیان اخذ رتبه پیمانکاری ثبت نام به عمل می آورد. در واقع متقاضیان در سامانه مذکور ثبت نام می کنند و بدین ترتیب مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت خود را در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار می دهند. سازمان مدیریت و برنامه ریزی پس از دریافت مدارک مذکور به بررسی پرونده متقاضی می پردازد و در صورت صلاح دید اقدام به رتبه بندی شرکت متقاضی می کند.
معیار رتبه بندی شرکت های پیمانکار، تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره شرکت است. برای شرکت های پیمانکار، رتبه های ۵، ۴، ۳، ۲ و ۱ تعریف شده است که ۵ پایینترین رتبه و ۱ بالاترین رتبه ای است که به یک شرکت پیمانکار تعلق می گیرد.
حالا که می دانید منظور از پیمانکار و رتبه بندی پیمانکاری چیست؛ اجازه دهید ببینیم که رتبه بندی پیمانکاری چه لزومی دارد.
اخذ رتبه پیمانکاری مجوز شرکت پیمانکاران در مناقصه های بزرگ دولتی و خصوصی است. در واقع پیمانکارانی که موفق به دریافت رتبه نشده اند؛ اجازه شرکت در مناقصه های بزرگ را ندارند.
سرمایه گذاران برای انتخاب بهترین پیشنهاد، علاوه بر بررسی قیمت های ارائه شده، توان فنی و سوابق پیمانکاران را نیز بررسی می کنند که رتبه پیامانکاران بیانگر سوابق کاری و توان فنی آنها می باشد.
بعد از آشنایی با رتبه بندی شرکت های پیمانکار و ضرورت رتبه بندی آنها، اجازه دهید که به بحث اصلی مقاله یعنی شرایط و مدارک اخذ رتبه ۴ پیمانکاری بپردازیم.
شرایط اخذ رتبه 4 ابنیه و عمران و رتبه 4 راه
همانطور که گفته شد؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اتکا به معیار و ملاک های تعریف شده اقدام به رتبه بندی شرکت های پیمانکار می کند. شرکت های پیمانکاری که رتبه پیمانکاری ۵ را دریافت می کنند می توانند با گسترش امکانات، تقویت نیروی فنی و عقد قراردادهای متعدد، شرایط لازم برای ارتقای رتبه پیمانکاری خود را فراهم کنند.
در واقع شرکت های پیمانکار پس از اخذ رتبه می بایست هر دو سال یک بار برای تمدید رتبه خود اقدام کنند؛ چنانچه شرایط شرکت نسبت به زمان اخذ رتبه تغییری نکرده باشد؛ رتبه شرکت تمدید می شود و اگر شرکت رشد منفی داشته است رتبه آن نزول پیدا می کند اما اگر شرکت پیشرفت داشته می تواند رتبه خود را ارتقا دهد.
بنابر آنچه گفته شد شرکت های پیمانکار با رتبه ۵ با فراهم کردن شرایط و مدارک لازم برای اخذ رتبه ۴ پیمانکاری می توانند؛ رتبه خود را از ۵ به ۴ ارتقا دهند.
جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه اخذ رتبه 4 پیمانکاری با مشاوران ثبت همراز تماس بگیرید:
41682000 -021
مقالات مرتبط:
مدارک و شرایط اخذ رتبه 5 ابنیه و ساختمان چیست؟
یک پیغام بگذارید